Ørnulf Høyer

  • JOURNAL
  • Herre
  • Ørnulf Høyer

CONSCIOUS LIVING

"BACK TO WORK" MED

Ørnulf Høyer

Neste år er det 20 år siden eventyret til Høyer startet. En tekstil-cowboy som bestemte seg for å satse på retail etter mange år som agent for merker som Marlboro Classic og Sand. De fleste mente det var total galskap å satse på high end mote i Norge, men så er det jo også endel galskap i mannen som turte å legge ut på denne reisen - nemlig Ørnulf Høyer.

TEKST: HØYER  FOTO: STINE HEYERDAHL

Hva var det som gjorde at han våget å satse, og ikke minst – hva gjorde at han lyktes? Jeg skjenker en stor kopp bekmørk kaffe som harmonerer med skyene utenfor og setter meg godt til rette for å grave frem hans beste råd for å oppnå suksess. Hvorfor klær - var det business eller fasinasjon som tok deg i den retningen? - Tro det eller ei – men det var emosjoner! Jeg elsker elektriske følelser – og da sto valget mellom kles- eller underholdningsbransjen. Det er etter min oppfatning de bransjene som fremmer de følelsene best. Hadde det ikke vært for at jeg har den lidenskapen i kroppen, hadde jeg mest sannsynlig endt opp med noe innenfor eiendom. Hva mener du er den største grunnen til at Høyer har lykkes og blitt den moteplattformen det er i dag? - Litt galskap, mye lidenskap og ureddhet! I tillegg til å utvikle nye fornuftige økonomiske modeller, basert på nytenkning og allianser med forretningspartnere, utleiere og leverandører. Men det hadde ikke vært noen ting uten alle de dyktige menneskene jeg har fått jobbe med som besitter samme lidenskap som meg – jeg har vært heldig.  

For å lykkes i business, hvor mye hviler egentlig på personlighet og i hvor stor grad kan man tillegge seg egenskapene som trengs? Svaret kommer momentant; - 60% personlighet og 40% tilegnet kunnskap! Du må ha en indre flamme, troa på deg selv og på mulighetene som blir gitt deg. Om du klarer å forankre dette med kunnskap er du langt på vei. Man blir aldri ferdig utlært, og man må være nysgjerrig og lete etter nye perspektiver i enhver anledning. Det er så mye kunnskap i små dagligdagse samtaler. La hjernen leke med tankene og ikke gå rett på fasitsvar.

Når du sier at hele 60% hviler på personlighet, hvilke av dine egenskaper har du hatt mest bruk for? Jeg er ekstremt heldig som har et positivt livssyn. Det er en gave der jeg alltid leter etter muligheter istedenfor problemer. ... og den egenskapen som har hindret deg mest? - Jeg er det man kan kalle for «nitty gritty», som betyr at jeg kan være veldig detaljfokusert. Det er en egenskap som sikkert har resultert i at jeg ikke har sluppet folk til i noen sammenhenger. Kan du gi meg noen vanlige feil eller fallgruver du har sett gründere gjøre, og hvordan man kan man unngå dem? - Jeg mener den største utfordringen oppstår når man har funnet et konsept man har skikkelig trua på, men ikke greier å ta truslene og svakhetene på alvor. Man blir litt forelska i sin egen idé, og da er det lett å bli for optimistisk. Det er lettere å lykkes om du fra start jobber aktivt med utfordringene, det er jo de som tar knekken på selskaper. Hvordan finner man balansen mellom risikotaking og strategisk tenkning som gründer? - Å ta risiko har jeg aldri vært redd for, men man må ha råd til å feile. Jeg har tapt mye penger på å ta risiko som har feilet, men jeg har alltid hatt råd til det. Det handler ikke bare om penger, men også innsats og menneskelige ressurser.

Hva er dine 3 beste råd til andre gründere? 1. Å bygge bedrift er en livsstil! Du må være forberedt på å gjøre det til din livsstil og kjenne at du har viljestyrken til å stå i det over lang tid. 2. Tenk utenfor boksen. Du må ha evnen til å endre kurs samtidig som du ser fremover. Let etter muligheter og ideer som kan være i strid med tidligere oppfatninger. Da er det viktig å huske på at du har to ører og en munn. Lytt til gode råd og oversett de til ditt «språk». Reis deg opp og sett deg på «den andre siden av bordet». Det å forstå den andre part og sette deg inn i den andres perspektiv er ekstremt nyttig. Det gjelder i mange situasjoner, om du skal selge noe, finne løsninger med kona di eller bli enige om en avtale – våg å tenk på nytt! 3.Gi deg selv tid når du skal ta viktige beslutninger. «Å sove på det» er et veldig godt uttrykk og et veldig godt råd. Ikke la deg presse til å ta forhastede beslutninger. Det å sove på en beslutning i både én og to netter før man danner seg en mening er veldig lurt. Det er bedre med én natt med lite søvn der hodet spinner, enn mange søvnløse netter på grunn av én dårlig beslutning.

Som motekonge i over 30 år, har du hatt stor påvirkning på hvordan norske businessmenn går kledd – hva er dine beste tips for «powerdressing» til gutta? Selv sverger jeg til sort - det blir aldri feil, sort skjorte, blazer, bukse, sko med et tørkle i halsen som gir karakter til antrekket. Da er man kledd for det meste og de fleste, klassisk og «sharp». Vi gutta har ikke så mye accessoirer som jentene, men utnytt det vi har! Bruk briller, belte, klokke, tørklær og sko – her er det lov å leke. La skoene tale – de kan gjøre hele antrekket! Så har jeg alltid likt å bruke briller som styling – det rammer inn ansiktet og bygger karakter. Ta utgangspunkt i noen detaljer som matcher i antrekket. Eksempelvis samme lær i sko og belte eller et skjerf i halsen som plukker opp fargen i blazeren.

Mitt favoritt-tilbehør har de siste 30 årene vært Breitling-klokka mi. Husker jeg var «in between flights» på en flyplass i Sveits, og endte med å kjøpe denne klokken på impuls – det var virkelig en investering jeg har hatt mye glede av. Den kostet, men fordelt på alle årene jeg har brukt den, var den ikke så dyr – det er det jeg liker med Høyer og produktene våre også. Det koster litt ekstra når produkter ikke skal masseproduseres og stoffkvaliteter skal være gode, og når man betaler litt mer, tar man også bedre vare på det.   «Euphoria» av Loreen skjærer plutselig ut fra telefonen hans, han gir et høflig nikk som indikerer at dette er en viktigere samtale enn dette intervjuet. Loreen blir avbrutt av en høy latter, kaffekoppen er tom og min tid med Ørnulf er forbi for denne gang.