Ørnulf Høyer

  • Journal
  • Mote
  • Ørnulf Høyer

Hva var det som gjorde at han våget å satse, og ikke minst – hva gjorde at han lyktes? Jeg skjenker en stor kopp bekmørk kaffe som harmonerer med skyene utenfor og setter meg godt til rette for å grave frem hans beste råd for å oppnå suksess. Hvorfor klær - var det business eller fasinasjon som tok deg i den retningen? - Tro det eller ei – men det var emosjoner! Jeg elsker elektriske følelser – og da sto valget mellom kles- eller underholdningsbransjen. Det er etter min oppfatning de bransjene som fremmer de følelsene best. Hadde det ikke vært for at jeg har den lidenskapen i kroppen, hadde jeg mest sannsynlig endt opp med noe innenfor eiendom. Hva mener du er den største grunnen til at Høyer har lykkes og blitt den moteplattformen det er i dag? - Litt galskap, mye lidenskap og ureddhet! I tillegg til å utvikle nye fornuftige økonomiske modeller, basert på nytenkning og allianser med forretningspartnere, utleiere og leverandører. Men det hadde ikke vært noen ting uten alle de dyktige menneskene jeg har fått jobbe med som besitter samme lidenskap som meg – jeg har vært heldig.  

Når du sier at hele 60% hviler på personlighet, hvilke av dine egenskaper har du hatt mest bruk for? Jeg er ekstremt heldig som har et positivt livssyn. Det er en gave der jeg alltid leter etter muligheter istedenfor problemer. ... og den egenskapen som har hindret deg mest? - Jeg er det man kan kalle for «nitty gritty», som betyr at jeg kan være veldig detaljfokusert. Det er en egenskap som sikkert har resultert i at jeg ikke har sluppet folk til i noen sammenhenger. Kan du gi meg noen vanlige feil eller fallgruver du har sett gründere gjøre, og hvordan man kan man unngå dem? - Jeg mener den største utfordringen oppstår når man har funnet et konsept man har skikkelig trua på, men ikke greier å ta truslene og svakhetene på alvor. Man blir litt forelska i sin egen idé, og da er det lett å bli for optimistisk. Det er lettere å lykkes om du fra start jobber aktivt med utfordringene, det er jo de som tar knekken på selskaper. Hvordan finner man balansen mellom risikotaking og strategisk tenkning som gründer? - Å ta risiko har jeg aldri vært redd for, men man må ha råd til å feile. Jeg har tapt mye penger på å ta risiko som har feilet, men jeg har alltid hatt råd til det. Det handler ikke bare om penger, men også innsats og menneskelige ressurser.

Som motekonge i over 30 år, har du hatt stor påvirkning på hvordan norske businessmenn går kledd – hva er dine beste tips for «powerdressing» til gutta? Selv sverger jeg til sort - det blir aldri feil, sort skjorte, blazer, bukse, sko med et tørkle i halsen som gir karakter til antrekket. Da er man kledd for det meste og de fleste, klassisk og «sharp». Vi gutta har ikke så mye accessoirer som jentene, men utnytt det vi har! Bruk briller, belte, klokke, tørklær og sko – her er det lov å leke. La skoene tale – de kan gjøre hele antrekket! Så har jeg alltid likt å bruke briller som styling – det rammer inn ansiktet og bygger karakter. Ta utgangspunkt i noen detaljer som matcher i antrekket. Eksempelvis samme lær i sko og belte eller et skjerf i halsen som plukker opp fargen i blazeren.