Black Week

  • JOURNAL
  • Dame
  • Black Week

LIVSSTIL

BLACK WEEK

Amerikansk innflytelse på kultur, økonomi og julehandel

Vi har lenge latt oss inspirere av den amerikanske kulturen. Mac & cheese, baseball, Disney, Tesla, Halloween, peanøttsmør og Beyonce – lista er lang over hva vi har trykket til hjertet av kulturen «over there». Black Friday er intet unntak. Jeg husker godt hvor eksotisk det føltes å oppleve Black Friday i New York høsten 2008. Følelsen av å tre inn på Century 21 der jeg handlet min første Marc Jacobs-jakke med 60% rabatt. To år senere skulle fenomenet komme til Norge og tretten år etter er det godt etablert og utgangspunkt for debatt rundt både forbruk og bærekraft.

Black Friday dukket for første gang opp i statene etter «de harde 30-åra», da president Franklin D. Roosevelt ønsket å hjelpe en hardt rammet handelsstand ved å fremskynde tidspunktet for Thanksgiving, slik at julehandelen kunne starte tidligere. Nesten 100 år etter setter denne siste fredagen i november fortsatt startskuddet for julehandelen og er dermed en viktig dag, der mange butikker bruker muligheten til å få resultatene i pluss før det tikker inn et nytt år i kalenderen. Black Friday - et symbol på forbrukerfesten Mange aktører har valgt å ta avstand fra rabatter og tilbud denne dagen, ofte begrunnet i at man ikke ønsker å oppfordre til overforbruk. Å handle ting vi ikke trenger fordi det er billig er ikke bærekraftig. Vi må trene opp impulskontrollen og handle smartere, ikke bare på Black Friday, men gjennom hele året. Det være seg januarsalg, 3 for 2 yoghurter i matbutikken eller gavepakker med fuktighetskremer du aldri kommer til å bruke. Derimot er det ikke feil i å handle det du har ønsket deg og trenger til en rabattert pris, her følger noen tips for hvordan du kan handle mer bevisst på Black Friday!

President Franklin D. Roosevelt  Foto: Leon Perskie

1. Bruk denne dagen til å investere i kvalitetsprodukter I stedet for å kjøpe mer, dra nytte av denne dagen til å kjøpe bedre. Produkter i gode materialer og bedre kvalitet vil sannsynligvis bli i garderoben din i mange år framover. Det å kjøpe færre ting som får lengre livssyklus er noe av det beste du kan gjøre som en mer bevisst forbruker. 2. Bestem deg for hva du og din garderobe trenger En inspirerende influenser, fristende reklamer, en dyktig selger eller nedsatt pris kan påvirke deg til å foreta impulsive kjøp (som du kanskje vil angre på). Å ha en klar visjon om egen stil og hva du trenger i garderoben din, bidrar til å dempe disse impulsene. «Kupp» kan være vanskelig å motstå, men spør deg selv om et produkt fyller et tomrom i skapet ditt. Hvis det ikke gjør det, stå over. 3. Og når du planlegger hva du trenger - sett samtidig et budsjett Gi deg selv noen rammer å handle for, dyre kredittkortrenter kan fort føre til at «vinninga går opp i spinninga». 4. Vær OBS på «ta tre, betal for to»-tilbud og gavesett Dette er en salgstaktikk som får deg til å handle mer enn du trenger. Om hovedgrunnen til at du kjøper produkt nummer 2 og 3 er at du får det billigere – styr unna. Kommer du noen gang til å bruke den parfymerte fuktighetskremen i gavesettet? Hvis nei – styr unna og kjøp kun det du trenger.  Hvis du har gått ut av en butikk med ting du verken vil ha eller trenger, har du ikke fått mer valuta for pengene.

5. Hvor lite er du villig til å betale? Det koster å produsere produkter og bruke ressurser, både menneskelige og materielle. Bomullsbønder, vevere og lastebilsjåfører, bare for å skrape i overflaten. Hvis en kjole koster 300 kr, er det lite sannsynlig at alle i produksjonskjeden fikk en lønn de kan leve av. Sannsynligheten er også større for at det i mindre grad er tatt hensyn til å beskytte miljøet og helsen din mot giftige stoffer i produksjonen. Tenk pris per bruk når du handler, på samme måte som når du handler leilighet eller hus. Med klær vil dette ofte tette gapet mellom masseproduserte, kortlevde klær og kvalitetsklær.   6. Du og dine handlevaner spiller en rolle Bruk kjøpekraften din til å støtte lokale, norske bedrifter. Når du handler fra utenlandske selskaper reiser varene langt før du får dem, og blir du ikke fornøyd – dobles denne reisen på returen. I tillegg bidrar hver krone du bruker lokalt til å skape arbeidsplasser og hjelpe miljøet. 7. Fiks det du har Å reparere det du har før du kjøper nytt er både bra for lommeboka og miljøet.