The Green Guide

  • JOURNAL
  • Dame
  • The Green Guide

The Green Guide

Miljøvennlig mote har blitt mer enn et motebegrep, og bransjen ser seg nødt til å følge med i timen og vende snuten mot en mer bærekraftig utvikling. Klesproduksjon er nemlig en av de mest forurensende industriene i verden, og utfordringen ligger i måten klesbransjen produserer på – og hvor mye som produseres. Mange av oss er vant til å titte på nyheter i butikkene på ukentlig basis, slå til på fristende tre for to-tilbud og bla gjennom rabatterte salgs­stativer som resulterer i overfylte handleposer og lite gjennomtenkte kjøp – noe som neppe er bærekraftig på lang sikt. Vi kjøper 60 % flere klær i året enn for 15 år siden, og bruker hvert plagg under halvparten så mange ganger. I sterkt kontrast kan bestemor fortelle om hvordan hun tok vare på sine få plagg i garderoben så godt hun kunne for å få dem til vare lengst mulig, og hvordan man reparerte og tilpasset i stedet for å kaste og kjøpe nytt. En mer bærekraftig tilnærming til forbruk av klær krever en endring i våre shoppingvaner og vår holdning til kast og bruk.     Mange aktører i motebransjen har imidlertid tatt grep for å redusere sitt miljøavtrykk. Det er flere måter en produksjon kan betegnes som mer miljøvennlig, ved for eksempel å redusere mengden vann som trengs for å produsere kolleksjoner, bruke mer miljøvennlige materialer eller gjenbruke tekstiler. Også designet og størrelsen på selve kolleksjonene vil ha innvirkning på hvor mye som produseres totalt sett, og hvordan plaggene tas vare på av kunden. Det er viktig å kunne begrunne at man har en mer miljøvennlig produksjon, og kunne vise til dokumenterte tiltak som anerkjennes som hensiktsmessige grep.

TEKST:CATHINKA RUDI / FOTO: BY MALENE BIRGER OG NN07  

By Malene Birger

Skandinavisk minimalisme i fusjon med bohemsk modern­isme som har truffet nordmenn i hjertet helt siden 2003. Mest kjent for sine fantastiske kåper og kjoler er det danske merket en fast gjenganger i norske kvinners garderobe. Til tross for sin enorme popularitet er de likevel opptatt av å produsere i tråd med sine egne miljøverdier: Begrepet Made With Care omfatter plagg som består av minst 50 % materialer de betegner som miljøvennlige på en skala fra god til best. Denne listen innebærer blant annet materialer som er nedbrytbare, gjenvunnet og mer miljøvennlige å produsere. På denne måten kan forbrukere selv enklere velge plagg med et mindre miljøavtrykk.

NN07

I motsetning til brands som skifter stil og uttrykk for hver sesong, er København-baserte NN07 tro mot sitt designkonsept som retter seg mot den avslappede og bevisste mannen. Merket er kjent for anvendelige og uformelle plagg, som med andre ord passer den norske mannen utmerket. Dette gir en tidløs innfallsvinkel i merkets kolleksjoner og skaper et mindre behov for en stadig utskifting av garderoben for kunden. Som de selv hevder: ‘Another pair of chinos won’t change the world, but the guy wearing them might make a difference.’ – You can make a change by asking the difficult questions, stay critical and choose to buy less.’ I tillegg har merket forpliktet seg til å følge FNs anbefalinger til bærekraftig produksjon med et fokus på sosial rettferdighet, en transparent produksjon og mer ansvarlig valg av materialer og fibre for deres kolleksjoner.

Designers Remix Selve navnet avslører filosofien til det populære, danske merket, som har en forkjærlighet for å gjenbruke tekstil: med andre ord en remix av allerede brukte plagg som får nytt liv. Designers Remix legger også opp til at kundene kan sende tilbake brukte plagg i bytte mot en rabatt på neste kjøp noe som oppfordrer kundene til å bidra til mindre avfall og mindre produksjon av nye tekstiler. Siden 2019 har også det danske merket vært en del av UN Climate Neutral Now Pledge, som innebærer at Designers Remix CO2-kompenserer for hvert plagg de produserer ved å støtte CO2-reduserende prosjekter i Peru, Kenya og Kambodsja. På toppen av det hele: Høsten 2019 sluttet Designers Remix å inkludere skinn og pels i alle kolleksjonene sine, noe som faller i svært god jord hos den fremoverlente shopperen i 2022.

TEKST: CATHINKA RUDI / FOTO: BY MALENE BIRGER OG NN07