Bli kjent med Maria – Head of Design MAUD | Høyer Journal

  • JOURNAL
  • Dame
  • Bli kjent med Maria – Head of Design MAUD | Høyer Journal

HØYER HUMANS

Maria Kostøl

Den stereotypiske klesdesigneren tar stor plass, har spisse albuer, høyt volum og et entourage av interns. Slik er ikke Maria. Hun er chic, smilende og har en avslappet coolness over seg. Hun prater verken høyt eller mye – men har æren for at klesmerket Maud ligger helt i toppen av de mest solgte merkene i Høyer-kjeden. Hvordan klarer hun sesong etter sesong å kreere kolleksjoner som faller så godt i smak hos norske kvinner? Jeg satt meg ned sammen med henne, omgitt av paljetter og blanke stoffer som skal sette stemningen rundt mangt et julebord denne sesongen.

TEKST: LINE STRANDLI HØYER  FOTO: STINE HEYERDAHL
MARIA HENRIKKE KOSTØL Hvem er Maria? Head of design på det norske klesmerket Maud Årgang: 1989 Bosted: En liten båttur unna hovedstaden FØR KL 12.00 OG ETTER KL 20.00 Jeg elsker å starte dagen med en tur i skogen sammen med den lille familien min, etterfulgt av en tur på Galleri Vanntårnet – en gjemt liten perle på Nesodden. Som mamma til en liten jente har jeg lagt igjen partylivet i byen. Jeg og kjæresten min liker derimot å stikke på Signalen Sjøbad, som er plassert nede i sjøsprøyten på Nesoddtangen. En perfekt plass for å nyte en treretters inntil store vindusflater som inviterer fjorden inn i restauranten. HVEM ELLER HVA BLIR DU INSPIRERT AV? Først og fremst vintagebutikker – en virkelig favorittaktivitet er å lete etter stoffer, snitt og gamle skatter i skjulte smug med bortgjemte dører – helst i København eller Paris. Når tiden og lommeboka ikke gir rom til slike oppdagelsesturer, finner jeg masse inspirasjon på nett. Jeg er nok litt besatt av E-Bay og bruker timevis på å lete etter gamle designskatter der. Her flyr timene mine fortere enn på Netflix. DENNE PODKASTEN HØRER JEG PÅ NÅ Den jobbrelaterte favoritten er BOF – The Business Of Fashion og lett underholdning som Kladden har dæva og Trygdekontoret.

Om MAUD hadde vært en person – hvordan ville du beskrevet henne? - Maud er på en reise fra ung til voksen. Tidligere har hun vært romantisk og søt med volanger og korte kjoler. Nå ønsker jeg å ta henne i en mer klassisk retning, der hun blir mer tidløs og moden. Hun er en kvinne som søker plagg og antrekk som er enkle å dresse opp og ned. Kvalitet er viktig for henne og hun ønsker å kjøpe klær der både looken og produktene vil vare lenge. Jeg ser for meg en kvinne som har klare preferanser på hvem hun er og hva hun liker. Hun elsker en middag på en nabolagsrestaurant, etterfulgt av gode samtaler akkompagnert med enda bedre drikke og venner på en liten vinbar. Stort smil og røde lepper trekker oppmerksomheten, i tillegg til stilen hennes. Hun er alltid velkledd med detaljer som gir små historiske vink i antrekkene sine. ... og hvem er du da - sammenlignet med Maud? - Jeg er nok ikke like klassisk som Maud. Hverdagene mine bærer preg av pendling og småbarnsliv, der jeg dessverre må ta noen praktiske hensyn. Jeg bruker Maud til alt, men til hverdags styler jeg det ofte ned med eksempelvis  jeans og et par boots.  Jeg ser nok opp til Maud, da hun presenterer den jeg jeg ønsker å være – Men på fest er vi like, sier Maria og ler høyt. Maria har en avslappet stil, men ser alltid fresh ut. Hun har gode baseplagg som hun krydrer med kvaliteter og tilbehør som gir edge og karakter.  - Jeg leter alltid etter noe som er litt ekstra – som jeg kan kombinere med det enkle. En spesiell jakke eller et par vintage cowboy boots, som de jeg har på nå. Du skal se at vi er likere enn jeg tror ... man blir jo litt yrkesskadet i denne bransjen.  

Hvordan arbeider du med Mauds kolleksjoner? - Som klesdesigner følger man en fast rytme gjennom året. Arbeidet med en kolleksjon starter alltid med å lese trendanalyser på WGSN. Her publiseres det rapporter og analyser fra trendforskere over hele verden. Dette er trendbibelen som gjør at jeg kan designe klær som jeg vet du vil ha lyst på til neste år – lenge før du vet det selv. Når jeg har valgt ut farger og stoffer finner jeg inspirasjon til silhuetter – gjerne fra vintageplagg. I denne fasen velger jeg ofte retning og tema for kolleksjonen – det er da brikkene faller på plass. Etter kolleksjonen er ferdig designet, sendes den til fabrikk for produksjon av prøver som tilpasses og godkjennes av meg. Når produksjonen er i gang, starter jeg prosessen på nytt med neste kolleksjon. Akkurat nå venter jeg på prøver av klær som kommer i butikk i august neste år.

Tenker du annerledes rundt design og klær nå, enn da du begynte som designer? - Absolutt, forståelsen av den kommersielle tilnærmingen er alfa omega. Når man studerer har man full kunstnerisk frihet, men det blir det sjeldent business av. Heldigvis gir Maud meg spillerom for både kreativitet og kommersialitet – det elsker jeg! Også har bærekraft heldigvis blitt en viktig premissgiver som man må lære seg å jobbe med. Maud er fortsatt et lite merke når man ser på volumer – det merker vi. Produsenter som er gode på resirkulerte stoffer og sertifiseringer krever ofte større volum, da blir det dyrere å produsere og marginene blir mindre. Jeg håper vi snart kan produsere bærekraftig i mindre kvantiteter. Slik det er nå er det de store kjedene som produserer fast fashion, store volumer og dermed mye svinn som klarer å betale for bærekraftige produksjoner. Det henger ikke helt på greip. Hvor befinner MAUD seg denne sesongen? - Denne sesongen har jeg reist tilbake til 1978, hvor vi finner Maud dansende på et bord sammen med Cher på Studio 54 på Manhattan i New York. Det er fest med alt som hører til, discokuler, paljetter, vide ben og store ermer sammen med en klassiske snitt og blazere, skjørt og bukse i en skikkelig myk skinnkvalitet. Håper folk er klare for å dra på litt – for Maud har vært klar for festsesongen LENGE!