Om MAUD hadde vært en person – hvordan ville du beskrevet henne? - Maud er på en reise fra ung til voksen. Tidligere har hun vært romantisk og søt med volanger og korte kjoler. Nå ønsker jeg å ta henne i en mer klassisk retning, der hun blir mer tidløs og moden. Hun er en kvinne som søker plagg og antrekk som er enkle å dresse opp og ned. Kvalitet er viktig for henne og hun ønsker å kjøpe klær der både looken og produktene vil vare lenge. Jeg ser for meg en kvinne som har klare preferanser på hvem hun er og hva hun liker. Hun elsker en middag på en nabolagsrestaurant, etterfulgt av gode samtaler akkompagnert med enda bedre drikke og venner på en liten vinbar. Stort smil og røde lepper trekker oppmerksomheten, i tillegg til stilen hennes. Hun er alltid velkledd med detaljer som gir små historiske vink i antrekkene sine. ... og hvem er du da - sammenlignet med Maud? - Jeg er nok ikke like klassisk som Maud. Hverdagene mine bærer preg av pendling og småbarnsliv, der jeg dessverre må ta noen praktiske hensyn. Jeg bruker Maud til alt, men til hverdags styler jeg det ofte ned med eksempelvis jeans og et par boots. Jeg ser nok opp til Maud, da hun presenterer den jeg jeg ønsker å være – Men på fest er vi like, sier Maria og ler høyt. Maria har en avslappet stil, men ser alltid fresh ut. Hun har gode baseplagg som hun krydrer med kvaliteter og tilbehør som gir edge og karakter. - Jeg leter alltid etter noe som er litt ekstra – som jeg kan kombinere med det enkle. En spesiell jakke eller et par vintage cowboy boots, som de jeg har på nå. Du skal se at vi er likere enn jeg tror ... man blir jo litt yrkesskadet i denne bransjen.
Hvordan arbeider du med Mauds kolleksjoner? - Som klesdesigner følger man en fast rytme gjennom året. Arbeidet med en kolleksjon starter alltid med å lese trendanalyser på WGSN. Her publiseres det rapporter og analyser fra trendforskere over hele verden. Dette er trendbibelen som gjør at jeg kan designe klær som jeg vet du vil ha lyst på til neste år – lenge før du vet det selv. Når jeg har valgt ut farger og stoffer finner jeg inspirasjon til silhuetter – gjerne fra vintageplagg. I denne fasen velger jeg ofte retning og tema for kolleksjonen – det er da brikkene faller på plass. Etter kolleksjonen er ferdig designet, sendes den til fabrikk for produksjon av prøver som tilpasses og godkjennes av meg. Når produksjonen er i gang, starter jeg prosessen på nytt med neste kolleksjon. Akkurat nå venter jeg på prøver av klær som kommer i butikk i august neste år.
Tenker du annerledes rundt design og klær nå, enn da du begynte som designer? - Absolutt, forståelsen av den kommersielle tilnærmingen er alfa omega. Når man studerer har man full kunstnerisk frihet, men det blir det sjeldent business av. Heldigvis gir Maud meg spillerom for både kreativitet og kommersialitet – det elsker jeg! Også har bærekraft heldigvis blitt en viktig premissgiver som man må lære seg å jobbe med. Maud er fortsatt et lite merke når man ser på volumer – det merker vi. Produsenter som er gode på resirkulerte stoffer og sertifiseringer krever ofte større volum, da blir det dyrere å produsere og marginene blir mindre. Jeg håper vi snart kan produsere bærekraftig i mindre kvantiteter. Slik det er nå er det de store kjedene som produserer fast fashion, store volumer og dermed mye svinn som klarer å betale for bærekraftige produksjoner. Det henger ikke helt på greip. Hvor befinner MAUD seg denne sesongen? - Denne sesongen har jeg reist tilbake til 1978, hvor vi finner Maud dansende på et bord sammen med Cher på Studio 54 på Manhattan i New York. Det er fest med alt som hører til, discokuler, paljetter, vide ben og store ermer sammen med en klassiske snitt og blazere, skjørt og bukse i en skikkelig myk skinnkvalitet. Håper folk er klare for å dra på litt – for Maud har vært klar for festsesongen LENGE!