LUNSJ MED STYLIST MARTHE DAHLGREN

  • JOURNAL
  • Dame
  • LUNSJ MED STYLIST MARTHE DAHLGREN

LUNSJ MED

MARTHE DAHLGREN

Stylist Marte Dahlgren kan klær. Selv om navnet hennes kanskje ikke lyder kjent hos folk flest, er hun definitivt et etablert navn i motebransjen. Etter at hun startet for seg selv som stylist for seks år siden, har kalenderen blitt fylt opp av stylingjobber for mange store bransjenavn – og dette til tross for at markedsføring av egne tjenester stort sett er basert på jungeltelegrafen.

FOTO: STINE HEYERDAHL   TEKST: CATHINKA RUDI

– Jeg legger mye stolthet i å ikke være en influenser. Jeg ville bevise at man kunne være profesjonell i denne bransjen uten å måtte fremme seg selv på sosiale medier. Selv om jeg har 100 % respekt for dem som gjør det – det er bare ikke min greie. Vi møter henne til lunsj på restauranten Stock vis-à-vis Operaen. Marte dukker opp i et avslappet antrekk bestående av jeans og en klassisk, stripete skjorte – og en second-hand Celine-veske som hun har hatt i nesten 15 år. – Jeg går stort sett i jeans og T-skjorte, faktisk. Jeg tror ofte folk glemmer at jeg jobber bak kamera og ikke foran. Og dette er jo et lite paradoks: i en verden med fast fashion og en bransje som i stor grad baserer seg på at man skal ville ha noe nytt, er vi nødt til å endre måten vi tenker på. – Hvis alle tenker litt over garderoben sin og hva de faktisk trenger, så tror jeg man har kommet et veldig godt stykke på vei. Marte bestiller en cæsarsalat og vann uten bobler.

- En ting som er sikkert, er at fast fashion ikke kan fortsette i dette tempoet en har nå. En slik overproduksjon av klær går ikke i lengden. Likevel mener hun at man må kunne unne seg en ny ting en gang iblant uten å føle seg som et miljøsvin. Også hennes bachelor i Fashion Design har lært henne mye om viktigheten av godt design og det å velge plagg som varer. - Man får en respekt for faget og en forståelse for hvorfor kvalitet koster litt. Hun påpeker viktigheten av nettopp det å titte på innholdet i et plagg før man går til innkjøp av noe nytt. Om man tenker seg litt om og ser på design­­prosessen som ligger bak, hvem som lager det, og om alle i prosessen har fått betalt – så gir prisen mening. I tillegg til kvaliteten på selve materialene, selvfølgelig.Dette mener hun også er en viktig side av det grønne skiftet når det kommer til klesbransjen: Det forutsetter nemlig at man som forbruker er villig til å betale mer per plagg. Når man går bort fra masseproduserte plagg, vil også prisen per plagg nødvendigvis bli dyrere, som igjen faller på forbrukerne. Man må likevel tenke at det er verdt å legge mer penger i hvert plagg, og rett og slett kjøpe mye mindre.

Marte visste ikke alltid at hun skulle bli stylist, men hun var temmelig sikker på at hun ville ende opp i motebransjen. – Jeg tenker noen ganger at jeg gjerne skulle ha endt opp i finansverdenen. Jeg visste ikke engang at stylist var et yrke. Talentet hennes lå imidlertid i det kreative, og kun noen måneder etter at hun var tilbake igjen i Norge for seks år siden, hadde hun nok oppdrag til å satse i jobben som selvstendig stylist. I tiden før det bygget hun opp en kundebase samtidig som hun jobbet som deltidsansatt på Høyer. – Alle veier fører jo til Høyer, eller? Det er liten tvil om hva Marte ser på som viktigst i miljødebatten. – Alle kan gjøre litt, men det er de store som må gjøre mest. Selv om det er de store aktørene som har størst påvirkning, understreker Marte at forbrukerne også har et stort ansvar. Stemmer i samfunnet som prøver å bidra til en positiv påvirkning, er viktige i denne sammenhengen, men her mener Marte at vi ofte får et feil fokus. Det er synd at folk som i det minste prøver å bidra, skal bli ‘tatt’ for å gjøre det feil, da dette kan ende med at man ikke tør å prøve overhodet. Hun understreker viktigheten av å løfte fram dem som gjør noe bra, fremfor å skulle arrestere dem som trår feil. – Alle er jo syndere her til en viss grad, så det handler om å finne en balanse i hvordan man kler seg og ter seg. Miljøbevissthet er imidlertid ikke bare viktig i den store sammenhengen. Også ens egen garderobe kan definitivt bli mer miljøvennlig, og begreper som minimalistiske garderober, eller ‘kapsel­garderober’, har vært relevante begreper de siste årene. Ideen innebærer en garderobe bestående av få, allsidige plagg og tilbehør i god kvalitet som kan brukes på flere måter og til ulike anledninger. I den sammenhengen kan den erfarne stylisten by på flere gode råd.

– Layering er jo stylistens 101. Hun tipser om en T-skjorte inn i en åpen skjorte, blazeren utenpå der igjen og en genser hengende over skuldrene. På den måten får du brukt plaggene du eier mer, og det gir dessuten antrekket dybde, som hun understreker viktigheten av. Til tross for en forkjærlighet for kvalitet mener hun også at ikke absolutt alt i garderoben må være dyrt – så lenge du er bevisst på hva et plagg er laget av. Likevel er det noen ting i garderoben hun mener man bør investere litt ekstra i. – Klassiske plagg og tilbehør man har sesong etter sesong, er virkelig verdt å investere litt i – slik som fine jakker og kåper, lekre vesker og ikke minst smykker. Pris per bruk er lav for tilbehør du bruker hver dag. For det er nemlig et regnestykke som kan fortelle deg om prisen er verdt det: pris delt på antall ganger den vil brukes. I forlengelsen av dette understreker Marte hvor viktig det er å ta vare på tingene sine for at de skal vare lengst mulig, og forteller at hun selv er en flittig bruker av både skredder og skomaker fremfor å kjøpe noe nytt.

Det er kun noen få salatblader igjen på tallerkenen. Marte forteller at hun endelig kjenner på roen etter flere år i bransjen. Men hun har ingen tanker om å ta det rolig med det første, og hun forteller om lange dager på shoots og perioder med mye jobbing. Likevel velger hun bevisst å gjøre hele businessen på egen hånd. Ingen agent er ansatt i Marte Dahlgren AS, for å si det sånn. Hun tiltrekkes av både den kommersielle og kreative delen av jobben, noe hun tror er en del av oppskriften til hvorfor hun har lyktes i bransjen. Å forstå hva kunden vil ha, og ikke bare følge sin egen kreative visjon. Og det kundene vil ha, er akkurat det Marte er aller best til, nemlig å få dem til å se ut på sitt aller beste.

TEKST: CATHINKA RUDI / FOTO: STINE HEYERDAHL / AV: INGVILD ØRNHOLT